Olen istuttanut ja hoitanut taimia vanhempieni metsätiloilla. Olen tehnyt tiloilla istutustöitä muutamana vuonna. Kesällä 2010 suoritin ensimmäisen opiskeluvuoden harjoitteluni Päijänteen Metsänhoitoyhdistyksellä ja istutin taimia harjoittelujakson eli viiden viikon ajan. Olen myös perannut ja harventanut taimikoita parina vuonna, mutta yleensä olen raivannut varttuneempia metsiköitä. Olen myös tehnyt uudistusalan raivausta pari kertaa.

Mielestäni osaan istuttaa taimia hyvin, tosin en vielä ole kovin nopea istuttaja. Tosin nopeus kehittyykin kokemuksen ja osaamisen myötä ja huolellisuus on taimikonistutuksessa tärkeintä. Kehityin nopeammaksi harjoittelun edetessä. Myös taimikonhoitamisen osaan mielestäni ihan hyvin. Olen tehnyt taimikon perkausta ja harvennusta vanhempieni metsätiloilla muutamana vuonna, joten nuo työt minulta sujuvat ihan hyvin. Uudistusalan raivausta olen tehnyt vähän, joten se ei ole ihan uutta hommaa minulle, mutten ole siinä vielä aika aloittelija. Minulla ei ole käytännön kokemusta leimikonsuunnittelusta koulun harjoituksia lukuun ottamatta, eikä taimien kasvatuksesta, kuljetuksesta, jakelusta ja varastoinnista. Olenkin kiinnostunut saamaan kokemusta myös noista tehtävistä työharjoitteluissa. Noista taidoista tulee olemaan minulle hyötyä, ei ainoastaan metsäalan ammattilaisena, vaan myös metsänomistajana. Varsinkin leimikonsuunnittelu on hyödyllinen myös metsänomistajalle, jotta ei ole täysin riippuvainen metsäalan ammattilaisten mielipiteistä ja suunnitelmista. Tällöin suunnittelu- ja taimikonhoitoon liittyviä mahdollisuuksia on useampia.

Minulla on vielä opittavaa metsänuudistamisen töistä, mutta kun minulla on mahdollista päästä tekemään noita töitä, pyrin oppimaan uutta ja kehittämään osaamistani.